Vi kör vidare på "7 veckor kvar till sommar"-stuket och drar på med ett sommarrace! Kan vi äta sunt och motionera även under sommaren? Klart vi kan! Och det börjar bli dags att bevisa det, främst för oss själva! Samma regler som innan: Alla är välkomna, oavsett mål. Alla jobbar utifrån sin egna målsättning, efter sina egna förutsättningar och i sin egen takt. Tillsammans pushar, gnäller och inspirerar vi. Vi kör 8 veckor, slutdatum: 13 augusti. Varje söndag publicerar jag tre veckomål att uppnå under kommande vecka. De som vill hakar på och rapporterar/utvärderar här i tråden, och i övrigt vill jag se diskussioner utav bara f-n! ;) Välkomna, gamla som nya sötnosar! Nu kör vi!
Mycket engagerad
286 inlägg
Newbie, jag trodde heller inte att man kunde använda turkisk yougurt i varm mat. Hon hade er receptsamling från just tillverkaren och det var i den receptet fanns. Bara 1 dl grädde till en stor form med Jansson :)
Söndag idag tjejer, dags för en utvärdering av veckan! Vad har ni gjort bra/mindre bra? Vad ska ni tänka på till nästa vecka och vad tar ni med er från den här? Ös på med era funderingar! Jag har skött maten i veckan, men motionen har ju verkligen fått lida. Till nästa vecka ska jag därför inte sätta en minimumgräns för träning utan köra på som vanligt - det passar mig mycket bättre. Stolt över att jag inte överåt i helgen, vare sig på midsommarafton eller på gårdagens middagsbjudning. Skippade dessutom vinet igår, och jag ÄLSKAR vin :) Till nästa vecka alltså: Fortsätta hålla i maten. Träna mer. Njuta mer. Väger ni er imorgon?
Veckomål v. 2: - Skriv en matplanering på vad ni ska äta under veckan. Ni väljer själva om ni vill bestämma vilka dagar det ska ätas på eller bara skriva en lista på maträtter ni handlar hem till. Ni får själva också välja hur detaljerade ni vill vara - hjälper det mig att skriva upp även frukost och mellanmål också? osv. Tänk på hur ni själva kan dra nytta av en sån här matlista och anpassa efter det! Jag lägger upp min egen här i tråden som exempel! - Gå ut! I veckan ska enligt rykten sommarvädret komma tillbaka. Utnyttja det och gå UT och träna! PW på stranden, löpning i skogen, styrka i trädgården... Minst två "pass" (intensitet och längd väljer ni själva) den här veckan ska ske utomhus! - Affirmera mera! Skriv ner varför ni vill ha uppnått era mål i augusti - på papper blir det mycket verkligare! Sätt upp på ett bra ställe, ex. på kylen. (Då kan ni också skyddas lite från småätandet...) När man dippar och gärna vill äta/skita i träningen kan det vara guld värt att ha de där små självklara orden på papper!
Lägger upp min matplanering för veckan här. Jag bestämmer aldrig några dagar för vissa måltider, utan jag skriver en lista rakt upp och ner att hämta ifrån när det börjar bli dags att förbereda middagen. Oftast äter jag rester från middagen till lunch dagen efter, men ibland behövs det lite b-planer i frysen: Middag: Fläskfilégryta med grön curry och kokosmjölk Kycklingsallad Biffar med grekisk sallad Karrékotletter med rotfrukter i ugn Lasagne på squash Lunch: Grekisk sallad Grön ärtsoppa Kycklingkebab med keso och squash Frukost/mellanmål: Kesokvarg med bär Proteindrinkar/smoothies Kokt ägg & fil FinnCrisp med pålägg Bananpannkaka med keso Havregrynsgröt med lättmjölk Min matplanering syftar främst till mindre velighet - jag handlar hem vad som behövs och så blir det någon av rätterna jag bestämt helt enkelt. Man slipper det tråkiga "vad ska vi ha till middag?". Dessutom kan jag ju därigenom välja hur nyttigt jag vill äta i veckan - köper jag inte hem nåt onyttigt finns det inte heller hemma.
Ojoj jag glömde, men imorn kommer jag och skriver ner allt. Måste nanna nu :) Sovgott!
Veckan gick väldigt bra matmässigt, det var värre med träningen. Jag har jobbat så extremt mycket så träningen hann jag inte med i den utsträckning jag hade önskat. Men både torsdag och söndag blev det 8 km i alla fall och 65 sit ups. Vågen visar idag 93 kg vilket innebär -2 senaste veckan. Denna veckan ser schemat på jobbet mer normalt ut så nu ska det även bli ordning på träningen. :)
Utvärdering: Jag skötte min vardag ganska galant, som jag alltid gör med bra kost och träning. Men helgen skötte jag inte så jätte bra, jag kan direkt inte skylla på midsommar helt o hållet då jag brukar unna mig saker på helgerna. Det jag ska bättra på är mina helger, nu får det vara slut med att unna min 2-3dgr, nu är det max 1 dag och isf ska det inte var drösvis med glass, godis, chips eller pizza. Nu ska det vara någerlunda nyttigt iaf som tex popcorn. Matplanering: Det kommer bli ganska enkelt för oss då vi för första ggn kommer prova Linas matkasse, så jag återkommer om vad det är för middagar. :) Frukost: 2Ägg 1 Rågskiva Kaffe Lunch: Tonfisksallad Omelett Varma koppen keso & ägg Mellanmål: Äpple Keso Nötter
Min make såg min lapp som jag skrev härmodagen och jag har lagt till lite saker medans dagarna och tankarna har gått, saker att tänka på och som kan hjälpa mig. Det står en liten mening som: "Lyssna inte på åbäket" vilket är min inre lilla röst som kan vara elak då o då och han skratta högt o sa: Du kan inte ens svära när du skriver ner det på papper! Hehe... :> Jag skriver alltid ner saker för hand, tom 2 ggr. Först i min kalender och sen i en dagbok, kan man kalla det. Och sen skriver jag det på MD, så jag har mina mål nedskriva! :) Jaaaa, sommarn är tillbaka har jag också hört! Nu ska jag ta promenader :D
Hurra tjejer! Blir så glad av att läsa era positiva tankar (och grymma resultat, GRATTIS!) Jag väger inte mig idag, utan väntar ett par veckor tills ca halva tiden har gått, men jag hoppas det gick bra även för er andra som vägde er idag! Skönt med vardag igen! Jag sitter med en kopp kaffe och ska käka frukosten långsamt och njutningsfullt framför alla härliga bloggar... Min morgonrutin! :) Matplanering för dagen: Frukost: Fullrågskiva med ost och rädisor. Kaffe och ett kokt ägg. Lunch: Pasta carbonara (rester) med sockerärtor. Middag: Hemgjord caesarsallad. Smoothies och jordgubbar till mellisar idag! Vad äter ni idag?
1. - Jag äter ägg till frukost varje dag. ibland blir det ägg och bacon med kokt färskpotatis. jag låter baconskivorna rinna av på hushållpapper och steker ägget utan fett. Alt, finn crisp eller ryvita bröd med skinka, kokt ägg med kalles randiga. Det kan också bli nässelsoppa med ägg om jag orkar plocka lite nässlor :) - Jag har köpt fläskfilé som jag kommer att ha till mat i veckan, det finns även lite lax i frysen. - jordgubbar och mini keso hör till det som jag äter varje dag till kvällsmat. Och så kan det bli en 70% 10 grams choklad bit. -De grönsaker som jag siktat in mig på nu är tomat, paprika och alfalfa groddar. fast det sista är kanske inte någon grönsak. 2. Jodå, mina underbara Bungy Pump stavar kommer att få slita den här veckan också :) 3. - Affirmationer, min favorit är "Ljuset i mitt inre frambringar mirakel i mitt liv. Här och Nu" "Jag Är - Glädje, Värme, Kärlek, Lycka m.m." Kom ihåg att be om sådant som är evigt, glädje, lycka, hälsa, kärlek o.s.v.