icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

UTMANING 2010; Ät regelbundet!

Engagerad
69 inlägg
1 januari 2010 19:20

Hej. Jag har bestämt mig för en utmaning 2010; att äta regelbundet & skippa chokladen eftersom den gör att jag ofta hamnar snett i mina annars goda matvanor; dvs mitt regelbundna käkande! Vill Du hänga på & peppa varandra med regelbundet käkande 2010 i denna tråd? Gör då enligt följande; 1) Välj en egen utmaning som du kommer hjälpa dig att äta mer regelbundet... 2) SEN köööör vi!!!! :D

• Engagerad
    69 inlägg
    1 januari 2010 20:17

Jag glömde att säga att alla är välkomna!!! :D

• Mycket engagerad
    125 inlägg
    1 januari 2010 20:33

jag hänger på! men vet att det blir mest regelbundet med maten fr.o.m den 7 januari när jag börjar jobba igen och går upp ca 06 på morgonen.. nu blir det frukost vid 12 vissa dagar när jag är ledig:)

• Engagerad
    69 inlägg
    1 januari 2010 21:58

Det jag menar med utmaning är att kanske undvika något som ofta gör att man struntar i att äta riktig mat; mitt stora problem har varit chokladen! Men sen jag slutade med chokladen förra året (hihi; låter så länge sen nu när jag uttrycker det så; men sen den 19 december!) så har jag blivit mycket duktigare på att äta mat när jag är hungrig... och inte tänka; "jag äter nu och sen struntar jag i det ett tag så att jag kan äta choklad och ändå hålla mig inom min kalorigräns..." Så välj det som du vet gör att du ofta faller...... typ choklad, chips, kakor, bullar, osv. som du äter ofta och utmana dig själv i att du inte ska äta det nu under 2010!!! :D Jag tycker i alla fall det känns skönt för min egen del att ha en så konkret utmaning!!! :D :D :D Peppkramar /anny!

• Veteran
    7560 inlägg
    1 januari 2010 22:18

Bra initiativ! Personligen så vet jag att om vi har vin till maten så brukar det mesta slinka i efter det. Det innebär alltså att alla former av lådvin är bannlysta här framöver. Ska vi lyxa till det någon fredag eller lördag så får det blir en flaska och då bara till middagen och inget mer. Alltså from nu inget vin över huvud taget under hela januari som ett första steg!

• Mycket engagerad
    380 inlägg
    1 januari 2010 22:38

Hej alla! Mitt problem är väl inte så mycket att undvika en viss sak (eller två) utan snarare att se till att jag äter överhuvudtaget. Alltför ofta så äter jag bara frukost och kvällsmat, vilket blir max 1000 kalorier per dag vilket är ju på tok för lite. Så min utmaning blir att äta (hm, leva) efter det "schema" som jag satt upp till mig själv (nyfikna hittar det i min blogg, tror det ligger i nov eller dec). Har redan börjat delvis med att följa den och det kommer bli fullt ut när min man börjar jobba igen nästa måndag, har jättesvårt för att komma igång med motionen när han är ledig tyvärr. Dock har jag bestämt mig för att endast äta godis på lördagar och med godis menar jag både lösgodis, chips, choklad och dyl. Kakor ska dock vara tillåtna både på fredagar och lördagar men inte mitt i vecka, det blir förresten en utmaning för min man osså. Men det behöver han för han börjar få övervikt han osså....

• Engagerad
    69 inlägg
    2 januari 2010 00:12

KUL "monkan123", "bantaren", "gittan52" och "hollunge" att ni hakar på utmaningen att bli bättre på att JUST ÄTA!!! För jag läste i en artikel med någon undersökning att de som bär på flest extrakilon är dem som inte äter regelbundet rent statistiskt; SÅ DU ÄR DET JU SUPER ATT VI HAR DENNA PEPPTRÅD DÄR VI KAN PEPPA VARANDRA MED ATT JUST AKTIVT TÄNKA PÅ ATT ÄTA!!! ...och skippa våra onödiga fiender! ;P Idag har det gått bra för mig! Hur har det gått för er? //Peppkramar Anny!

• Nykomling
    2 inlägg
    2 januari 2010 13:10

Hej på er! Jag hakar gärna på utmaningen, att blir bättre på att just äta! Som jag lever nu så äter jag alltid frukost men på lite olika tider beroende på om och hur jag jobbar, är timvikarie. Så de dagar jag jobbar äter jag regelbundet, de dagar jag inte jobbar äter jag två mål, frukost och middag/kvällsmat och så småäter jag, allt jag kommer över :) nästan. eftersom jag tränar 3-4 gånger i veckan så behöver jag också äta rätt för att nå mitt mål med träningen och för att må bra. Jag slutade också att röka i höstas, de har gjort mig grymt sötsugen och tröstätande, samt en viktökning på 7kilo trots träning :( Så från och med idag ska jag äta bättre och ofta! Hmmm vilket innebär att nu måste jag äta lunch :) vilket få bli en sallad, för de är vad som finns hemma. Denna utmaning innebär också att jag måste planera min mathandling mkt mkt bättre, bara de är en utmaning i sig!

• Mycket engagerad
    134 inlägg
    2 januari 2010 13:36

Hejhej, Jag är med! :) Jag tror att jag har kommit igång ganska bra, nu gäller det bara att fottsätta också! Mitt magiska knep är lunchlådor (som funkar utmärkt även till middag!) och mitt första mål är att låta bli att äta ostmackor eftersom jag vet att de är vad som får mig på fall ... Nytt år, ny inspiration! :D

• På gång
    13 inlägg
    2 januari 2010 19:45

Att äta regelbundet är svårt Slarvar gärna, men efter jag börjat tänka på vad som stopas i munnen har jag faktiskt börjat bli hungrig på riktigt Och då är det gott att äta Hänger gärna på utmaningen Är dock förtjust i rött vin till maten varannan lördag Inga lådviner i vårat hus Då jag jobar natt är det svårt att riktigt få ihop det ibland och det kan bli för lite mat istället Det är ju inte heller bra

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    3 januari 2010 14:30

Jag hakar på här! Gud vad roligt! Toppenidé verkligen! För att göra en lång historia kort så har jag "bantat" och gjort "förändringar" i stort sett hela mitt liv, och misslyckats varje gång. Jag har kunnat gå ner några kilo och sen tillbaka i gamla vanor igen. sedan drygt 1 år tillbaka har jag en coach, hon är den som hjälp mig mest, det är verkligen värt pengarna! det är ett STORT tips jag har, lägg lite pengar för att få hjälp utifrån, en person som är utbildad i att bryta gamla mönster, vad det än handlar om! Sara har lärt mi9g att byta 1 vana i taget. Eftersom jag har bytt 100 vanor åt gången tidigare, varför skulle jag lyckas NU med att klara av att hålla alla 100 nya vanor? Troligen inte. Att ta 1 delmål i taget i rätt riktigt gör möjligheten 100ggr större att lyckas med det stora målet. och med delmål menar jag inte "Går ner 3 kg på 1 månad", utan tänka HUR ska jag göra för att nå det? det är här man kan behöva hjälp. Mitt stora mål är att gå ner 40Kg. Mitt första "nya" delmål var att börja äta frukost! för att kunna gå ner i vikt så måste man äta regelbundet och det jag har varit mest dålig på är att äta frukost och mellanmål, så det första målet var att till en början äta en nyttig frukost (havregrynsgröt, mycket grovt bröd osv.) 6/7dagar/vecka i 4 veckor. Att Bara fokusera på detta, så klart är allt annat ett stort + men jag skulle INTE få någon stjärna i kanten för detta av Sara, så har jag för första gången i mitt liv lyckats hålla 1 delmål under den utsatta tiden, detta känns otroligt bra! Detta har även visat 1kg ner på vågen :) Mitt första tips och peppning till alla är att ta väldigt väldigt små delmål och fokusera på detta 3-4 veckor för att sedan ta 1 till litet liten delmål och fortsätta med det... Dom ska vara sååå små, för att man ska klara av om, sedan växer det med tiden... Det är trots allt en livsförändring vi ska göra, annars kan man gå till dessa pulverföretag, dricka pulver i 3 veckor och rasa för att gå upp igen... vad väljer Vi? kram på er tills vidare, detta år blir det året vi lyckas, bara vi fokuserar på det! Tessie