Engagerad
69 inlägg
Hej. Jag har bestämt mig för en utmaning 2010; att äta regelbundet & skippa chokladen eftersom den gör att jag ofta hamnar snett i mina annars goda matvanor; dvs mitt regelbundna käkande! Vill Du hänga på & peppa varandra med regelbundet käkande 2010 i denna tråd? Gör då enligt följande; 1) Välj en egen utmaning som du kommer hjälpa dig att äta mer regelbundet... 2) SEN köööör vi!!!! :D
suss86... jag vet! jag har själv varit inne i svängen och jobba skift och har levt med en kille som jobbar skift och det är inte lätt, men otroligt nödvändigt att man gör allt man kan för att försöka... var 3dje-4de timme när du är vaken, oavsett.... ställa klockan på alarm och lite som nike reklamen - just do it! självklart tar det tid med nya vanor och man faller ibland, men bara för att man faller så behöver man inte ligga kvar, resa sig upp och fortsätta... FOKUSERA PÅ LÖSNINGEN OCH INTE PÅ PROBLEMET! Lycka till
Tack för tipset! Det är nog sant att det funkar bättre med mellis 1 lite tidigare. Jag sätter det till 9.30. Gårdagen fungerade helt enligt planen förutom ett oplanerat litet intag vis 21.00 till filmen...Det ska inte upprepas idag ;) Men jag hade ju faktiskt tränat 25 min extar mot planerat också =) Ha det bra!
svemelia: Duktig du var som tränade lite mer! det är det där lilla extra som gör det lilla extra! sen är det klart att man får unna sig ibland.. man ska inte ha förbud... om du är sugen på kvällen betyder det att du ätit för lite under dagen, att du inte fått i dig allt du behöver... hur äter du för övrigt? vad äter du?
HEJ LADIES!!! :D :D :D VI är grymma som äter så så så regelbundet! Dessa dagar innan tentan blir det en snabbis av motionen varje dag, mer hinner jag ej... Men mitt chokladförbud håller jag och jag äter ändå rätt bra nu men jag ska bli ännu bättre nu efter tentan för då kan jag fokusera mer på just min kosthållning! "Tessiejoe" vad bra att du håller ställningen här inne på forumet! ;D DU ÄR GRYM! Nej nu måste jag fortsätta med mitt 22,5 hp-tentapluggande MEN lycka till under resten av veckan med alla utmaningar!!! SJÄLV är jag stolt att snart kunna säga att jag inte ätit choklad på en månad! ;P Det KÄNNS SÅ KUL att kunna peppa varandra med våra utmaningar som vi har!!! KRAM
Hej! Vilken bra idé, kul att de finns en pepptråd för just de här som är så himla svårt! Min utmaning är att skippa de som ställer till de mest i min "regelbundenhet": kakor, choklad, dricka, chips. Hittade matdagboken för några dagar sen men har redan insett att jag äter väldigt mkt kalorier mellan måltiderna, som ofta inte blir av... Jag äter i stort sett bara "mellanmål"! Speciellt nu när jag tentapluggar o känner mej stressad... Så min plan består av att äta ett äpple och dricka vatten istället när jag blir akut sötsugen. På de sättet borde jag ju vara tillräckligt hungrig för att inse att jag måste laga riktig mat. Bättre sent än aldrig !
Riktig mat = lagad mat, nyttig mat, allt som inte är choklad, chips eller kakor... Tycker det är svårt att inte äta sånt istället för att laga mat eller göra en sallad.
"marisa83" FY VAD ROLIGT ATT DU HITTAT HIT!!! Vi är rätt lika har jag märkt; båda pluggar juridik, är gifta, har samma mål; jag äter ju inte heller choklad från och med jag startade denna tråd! - OCH vi har till och med samma BMI! HAha! ;P Men du, jag förstår EXAKT vad du menar! Jag har samma problem som du då det gäller stress och sötsaker; jag blir grymt sötsugen då jag pluggar! Annars är jag duktig på att äta rätt men det är just stress och sötsaker som är mina värsta fiender! Till sommaren har jag läst juridik i 2 år; hur länge har du läst juridik?? Ha det bäst!
oj jag råkade lägga in ett "s" i ditt namn; menade maria83!!! ;P
Har ni provat att äta russin när ni pluggar? Det är kanske inte jättebra, men bör ju vara långt bättre än att äta godis och choklad. Min dotter åt alltid russin när hon satt och pluggade, tyckte att det hjälpte henne att koncentrera sig... Själv håller jag på att komma av banan, har inte varit mycket till regelbundenhet de sista dagarna tyvärr. Men nu är jag ledig 1 vecka så då har jag inte någon ursäkt för att slarva längre, så nya tag från och med i morgon! Peppkramar till oss alla!
Anny: Tack ! Ja vi verkar va ganska lika, samma förutsättningar så att säga! Är också jättenöjd med mitt liv, min man, mina studier (för de mesta som sagt!) :) (såg att du oxå haft problem m p-pillerna... Har kommit fram till att ens naturliga hormoner är tillräckligt svåra att tas med, konstgjorda ställer till de ännu mer... Blev deprimerad när jag tog dom, gick upp fem kilo bara sådär när jag slutade) Har läst juridik i snart fem år, då jag läste tre år i Lund innan jag tog beslutet att flytta hit t Schweiz feb 2008 för att bo m min man. Vi gifte oss i somras i augusti :) Ville inte ge upp möjligheten att jobba som jurist i Schweiz så nu läser jag 100 hp schweizisk rätt, sen blir det (förhoppningsvis) masterkurser o uppsats. Idag åt jag jättenyttig frukost (gröt, krossade linfrön, kokt ägg) och kände mej jätteduktig, men nu på eftermiddagen har jag inte lyckats hålla tassarna borta från chokladen :( Åt ett äpple o drack vatten först, men en halvtimme senare lyckades jag inte stå emot ! vad är era bästa tips för att bryta gamla vanor?