icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

UTMANING 2010; Ät regelbundet!

Engagerad
69 inlägg
1 januari 2010 19:20

Hej. Jag har bestämt mig för en utmaning 2010; att äta regelbundet & skippa chokladen eftersom den gör att jag ofta hamnar snett i mina annars goda matvanor; dvs mitt regelbundna käkande! Vill Du hänga på & peppa varandra med regelbundet käkande 2010 i denna tråd? Gör då enligt följande; 1) Välj en egen utmaning som du kommer hjälpa dig att äta mer regelbundet... 2) SEN köööör vi!!!! :D

• Engagerad
    69 inlägg
    13 januari 2010 21:38

mariajag har bestämt mig för att skippa chokladen eftersom den innehåller så mycket kalorier men jag unnar mig istället ibland t.ex. lättglass då jag pluggar! För något sött måste jag ha efter maten i liten dos, men om jag äter choklad så spårar jag alltid och skippar resten av dagens måltider; så min lösning har blivit att jag ska skippa chokladen helt under 2010! Jag märker att jag mår bra av detta eftersom jag då kan äta mat i den mängd jag vill (för mat äter jag bara bra mat utav typ så det är inte mitt problem!). MEN DU! ha inte dåligt samvete av att du ätit choklad; imorgon är en ny dag och om du äter bra utöver chokladen så borde det inte vara några större problem! Ett annat tips är; blanda kesella, lättströ (fruktsocker) och lite keso, mmmmm... :D Ja, det där med p-piller; jag klarade inte dem! Som du skriver så är det ju nog med våra egna kvinnliga hormoner! ;P Men det känns 100 gånger bättre nu sedan jag i somras slutade med dem! Åh, vad kul att du bor Schweiz!!! :D :D :D Och kul att du behåller kontakten med Sverige genom matdagboken så att vi fann varandra! ;D Jag pluggar på stockholms universitet. Hur var Lunds utbildning? Hade ni alltid salstentor? PEPPKRAMAR, anny!!!

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    13 januari 2010 21:53

Välkommen Maria! önskar dig all lycka och klart att sugen sätter in ibland, så är det... 1 minut i taget! och precis som anny gör, unnar sig motion! det är något som är helt otroligt smart! ett tips vid plugget om du vill småäta lite är vindruvor eller clementin eller likande! Bantaren: precis som det tidigare blev skrivet, riktigt mat, lagad mat, ta bort allt vad mackor och godis heter, DET förstör OTROLIGT mycket! även om det kanske inte är jättemycket kcal (beror på VAD för bröd du äter och vad du har på), satsa på proteiner istället, speciellt efter träningen och kolhydrater som är bra för dig, såsom, mjölk och havregryn efter träningen (istället för mackor) och lite keso till det eller några kokta ägg (eller äggröra), DET kommer att ge resultat! vad är det för mackor du äter? och russin behöver du INTE efter träningen! Hur går det frö mig då? ja.. tränade magen igår och var duktig med maten fram till att Brynäs mötte Frölunda, då var vi "tvungna" att fira (spec eftersom Brynäs vann(!) med semla jag tog med ifrån jobbet.. så det blev väll 250-300Kcal för mycket igår... Idag har jag varit superdeppig och det sätter spår i maten... inte bra... Gröt till frukost (som alltid, DET har blivit en vana - UNDERBART!), mellanmål 1 var bra.. sen blev det 1 mellanmål till innan lunch för att jag ville tröstäta lite så det blev keso med vaniljsås i... det var superäckligt! men visst åt jag upp det.... sedan lunch, lite för sent för att jag somnade vid tv:n, pastasallad och så kom jag till jobbet där blev det en baguette med skagenröra..... ,men bara 1 msk röra och inte 2-3 som det brukar.. sedan bra middag, kyckling och majssoppa.. ingen träning idag för att jag har dels varit deppig och tiden har inte riktigt funnits idag... undanflykter... imorgon blir det träning igen! Blev deppig för att jag vill så gärna ha ett annat jobb och varit med i en process nu och det har känts såååå bra! så ringde dom idag och tackade nej till mig... jag blev så besviken för att jag verkligen hade hoppats så mycket! idag har jag haft offerkoftan på mig (mer än 1 timme som jag bara får ha den på) men imorgon när jag vaknar är den av! Ses imorgon då? Kram och lycka till alla

• Engagerad
    69 inlägg
    14 januari 2010 12:11

Tessiejoe!!! Du är duktig som kämpar!!! Ta av dig den där offerkoffan nu! Du har alla verktyg att må bra! Du är värd det!!! Skit i det där jobbet nu; du kan ändå inte göra någonting åt det! Du kan bara göra ditt bästa och HOPPAS på det bästa! Men jag vet själv hur jag skulle reagera så jag förstår din reaktion!!! Men människor runtomkring mig skulle säga till mig det jag säger till dig nu; våga släpp taget, du kommer må bra av det! Det kommer lösa sig för eller senare! KRAMAR!!!

Ps. Vilka bra råd du gav "bantaren"!!! Du kan ju det här!!! :D

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    14 januari 2010 12:22

Tack för allt pepp! Offetrkoftan åkte av igår innan jag la mig, och det är så skönt när den åker av!Vaknade imorse och körde ett kort pass för ben och armar, sen frukost och så nu har jag tvättat.Passar på att rensa ut vårt Linneskåp så vi får plats... organisera lite och rensa ur.. varför har man 20 uppsättning av saker man ändå inte använder?? nu ska här bli ordning!De5t känns mycket bättre idag, jag fokuserar på mitt nuvarande jobb och ska försöka få till det så bra som möjligt där... hoppas hoppas att chefen går med på lite saker bara... mer lön exempelvis :)känner mig lite stolt över att jag kan  (troligen) ge en bra del råd... pluggade på gymnasiet och gick en massa extrakurser i träning och hälsa samt att jag har en elitspelade lillebror i hockey.. så man lär sig.. hoppas att folk kan ta åt sig bara... Nu ska jag rensa lite till, sen blir det lunch, hämta tvätten och skynda och handla lite nya bh.ar för mina går sönder! bygeln går av... inte skönt!Ses sen!Alla tänker på anny imorgon för då ska hon tenta.... (eller hur var det)

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    14 januari 2010 19:10

bantaren: det jag undrade var VAD DU ÄTER FÖR MACKOR....du behöver inte äta ihjäl dig på ägg och det du säger med omelett att det är fett.. vad har du för omeletter? äggröra gör du bäst på 2 ägg och 1 dl mjölk, salt och peppar... vad är det för fett med det? och lika så med omelett...  om du inte kan äta ägg, ät keso!

• Nykomling
    7 inlägg
    15 januari 2010 11:50

Tack för tipsen o peppet ! Anny: Håller tummarna för din tentaskrivning idag ! Gillade att plugga i Lund, härlig o mysig stad, blir helt nostalgisk nu :) Utbildningen va bra, jämfört m här nere var den extremt pedagogisk o mkt mer arbete i grupp o probleminriktat. Här i Lausanne är det mkt traditionnella salsföreläsningar, stora grupper. I Lund hade vi bara salstentor, här är det fifty fifty skriftliga o muntliga tentor. Vet inte va jag föredrar egentligen ! Hur är de i Stockholm?Bantaren: Min man är likadan, han får gaser o magknip av ägg. Själv älskar jag ägg o vräker i mig utan problem. Han däremot älskar ost, keso etc medans jag själv är f.d. mjölkproteinallergiker o laktosintolerant... Så tyvärr funkar inte kesomellanmål för mig. Provade en gång, mm va gott de var men vart röd i ansiktet två dar efteråt !Igår provade jag russin när jag satt o pluggade, men tror de va för sött/för stor mängd, för jag somnade fem minuter senare. Sockerkick > blodsockerfall... Sen åkte jag dig på chokladen igen... Men frukostvanan funkade idag, grötfrukost m ägg.

• Engagerad
    69 inlägg
    15 januari 2010 16:08

Tack för era peppningar inför min tenta idag!!! :D

Nu är jag helt ledig för helgen vilket är superskönt!!! Jag ska motionera som en tok!!! ;D Men ikväll blir det bara vila och FREDAGSMYSSS!!! :D

Maria: Vi har storföreläsningar och sedan även klassundervisning i mindre grupper vilket är bra tycker jag. Vi har inte så mycket muntligt utan som sagt så avslutar vi varje kurs med salstenta! Visst är det härligt att vara gift! Javisst! Jag stor-trivs! Jag har en snickare till make så vi sysslar med helt olika saker men det är härligt tycker jag! Jag och han har varit ihop sedan vi var mycket unga och gifte oss unga, men det är det bästa i livet tycker jag! Och vår kärlek blir bara starkare och starkare med tiden!!! :D LUND har jag hört ska vara sjukt mysig, men jag har emellertid inte varit där! Kanske blir att besöka till sommaren?? ;D

NU MÅSTE JAG BARA SÄGA ETT STORT PEPP PEPP PEPP TILL OSS I DENNA TRÅD! FORTSÄTTER NI ERA UTMANINGAR OCH HÅLLER DEM? DET RÄKNAR JAG MED!!! ;D SNART HAR JAG SJÄLV AVKLARAT EN MÅNAD MED MIN UTMANING!!! WIIII... *STOLT!*

Nannerl: Vart har du tagit vägen? Hur går det med mack-käkandet?!! Du har väl inte gett upp???

Jessiejoe: Är offerkoftan bort fortfarande?? ;D Hoppas det!

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    15 januari 2010 21:42

Hej alla!Anny: offerkoftan är fortfarande av, när jag bestämt mig för att inte ha den så brukar den vara av... skönt som 17 är det... den passar inte mig.. passar inte någon så att säga......Bantaren: jag blir allvarligt inte klok på dig... fiskpinnar!? ett av de sämsta sakerna du kan äta...när Maria skriver ost så tror jag hon menar typ keso och till den kan du äta allt möjligt.. skaldjur, frukt... som den är! jag har frågat dig en massa saker om din kost enbart för att kunna ge dig bra tips men jag får inga svar, hur kommer det sig? vill du inte ha tips och råd eller har du missat mig?om du inte vill ha tips och råd så kan du säga till så kan jag sluta, jag vill ju bara att det ska gå bra för dig... och alla andra så klart!Skriver mer imorgon, måste sova lite nu då det är upp kl 06 imorgon för att jobba!Kram

• Engagerad
    69 inlägg
    16 januari 2010 09:27

GRYMT Jessiejoe!  Vad skönt att du inte har den koftan på; den är så grå och trist! ;P

Vet du vad? JAG HAR GÅTT NER NÄSTAN ETT KILO DENNA VECKA! :D Och nu har jag klarat mig utan min största last i en månad om tre dar! - Chokladfritt! :D :D :D JAG är stolt över mig själv! :D

HA en superskön helg vänner!

• Nykomling
    7 inlägg
    16 januari 2010 15:40

Bra Anny ! Låter inte så svårt att sluta m choklad men när man väl försöker så inser man hur svårt de är. Är impad ! Själv går de så där, framför allt nu när jag tentapluggar. Min gamle pianolärare sa till mej att lära sej är som att sträcka o sträcka på ett gummiband, man tycker inte de verkar som att nåt ändras men till slut så går bandet av helt oanat. Han sa även att all inlärning är som att gå i en trappa, där man ibland är på en platå där man inte tycker nåt ändras o plötsligt tar man ett steg uppåt... Antar att de är så med dåliga vanor oxå, får fortsätta tänja på "chokladgummibandet" så går de väl av till slut !kramar Maria