icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

UTMANING 2010; Ät regelbundet!

Engagerad
69 inlägg
1 januari 2010 19:20

Hej. Jag har bestämt mig för en utmaning 2010; att äta regelbundet & skippa chokladen eftersom den gör att jag ofta hamnar snett i mina annars goda matvanor; dvs mitt regelbundna käkande! Vill Du hänga på & peppa varandra med regelbundet käkande 2010 i denna tråd? Gör då enligt följande; 1) Välj en egen utmaning som du kommer hjälpa dig att äta mer regelbundet... 2) SEN köööör vi!!!! :D

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    10 januari 2010 16:03

Hej alla! vad glad jag blir när ni varit aktiva under helgen och skrivit så mycket! jag har jobbat och så var jag på middag hos sambons storebror igår, var jelt död när jag kom hem så jag bara la mig! har jag berättat mina nya mål för er? glömt vad jag skrev sist!? annars säger ni till! Det funkar otroligt bra för mig att äta regelbundet.. Helgerna kan jag hålla med om att det kan bli lite vridet, som idag vaknade jag vi 9.30, körde ett träningspass och sen åt frukost vid närmare 10.30, vid 13.00 åt jag en banan och nu när jag kom hem (vi var och handlade nämligen) så tog jag en grov smörgås, så man KAN äta frukost, mellanmål, mellanmål och sen middag och ev något lättare efter middag, det viktigaste är nog oavsett NÄR man gå upp så ska man äta var 3-4 timme, ett tips till alla.... visst ska man ta sovmorgon på helger, men kroppen mår bäst av att få likadana vanor som övriga dagar, så gott det går, och det gäller att anpassa sig efter kroppen... ska jag upp kl 06.00 måste jag lägga mig för 22.00 ska du upp kl 09.00 måste du lägga dig vid 22-23.. jag går upp varje vardag mellan 06-07, trots att jag KAN sova till 14.00 men för att ha en bra dygnsrytmen behöver man trots att man får, ändå gå upp.. Jag mår jättebra av det! Sedan precis som föregående talare sagt, ställ mobilen på alarm när det ska ätas.. och sen så brukar jag tänka, nu har jag ätit frukost, då ska jag äta mellanmål om 3 timmar då är klockan.... och så äter jag då, så man tänker ETT STEG I TAGET! Gör det enkelt brudar (och killar som jag inte sett här!?) jag ska väga och mäta snart... håll tummarna att det gått lika bra som för Nannerl ! ses sen

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    10 januari 2010 18:37

Bantaren: varför äter du middag så sent? det är inte heller bra... Om man äter sent så ska man också vara aktiv, tyvärr gör många det fel.. det är bättre att sätta middag senast kl ex. 19.00 och ta någon frukt till mellanmål senare, om man verkligen behöver.. och känner du dig sugen eller hungrig efter mellanmålet - DRICK VATTEN! inte kolsyrat utan vanligt vatten! lycka till

• Engagerad
    69 inlägg
    10 januari 2010 19:24

"Bantaren" - Ja DRICK VATTEN inge läsk; det är nog det värsta man kan göra! Jag dricker aldrig kalorier vilket nog är en väldigt enkel grej man kan sluta med och som gör att man tjänar in några 100 kcal!!! VILKET JU ÄR SKITMYCKET! "Nannerl" - hur många dagar är du inne på nu med "NO MACKOR 2010"?? ;D Hoppas det går bra!!! Jag är stolt över dig! "Tessiejoe" vilken är din nya utmaning från din coach?? :D GRYM du är som skött dig så bra med din frukost!!! JAG har nu fyra dagar på mig kvar tills tentan... ska bli skönt att få den överstökad!!! :P NU KÄMPAR VI VIDARE TJEJER!!!

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    10 januari 2010 19:39

anny vad vi saknat dig här! klart att du ska plugga... men vi eller åtminstone jag har saknat dig jättemycket! nannerl: NO MACKOR är ju toppen! min svaget så det skriker om det... LYCKA TILL!!!! anny och alla andra: Nya utmaning var att ifrån i fredags fram till 5 feb äta 5 mål om dagen, Frukost, mellanmål, Lunch, mellanmål och middag. och så klart så nyttigt som möjligt! jag har märkt att jag har ganska svårt att väga upp rätt balans mellan protion, kolhydrater och fett... idag fick jag vill frukosten perfekt! gröt med mjölk och sen äggröra... men det kan jag ju inte äta 5 mål om dagen! några tips bra bra recept med perfekt balans mellan de 3? vill äta va lika mycket av varje! tips tips tips! Tack :)

• Engagerad
    69 inlägg
    10 januari 2010 21:30

"Jessiejoe"! Det låter ju som om du äter enligt iso-dieten; det gör jag med, typ... FAST jag tänker som så att så länge jag äter 33 % av fett, kolhydrater o protein totalt under hela dagen så är jag nörjd... och går jag ner i vikt!!! :D MITT BÄSTA MELLANMÅLS-TIPS ÄR; (som jag ofta äter när jag känner mig lite småsugen på något; alltså så signalerar kroppen; ÄT!) En halv liten burk mini-keso (125 g) mixat med en halv burk kesella 1 % fett (125 g) ihop med typ 3 tsk fruktsocker (hermans lättströ, finns på ica för 29 kr)... mmmmmm... MÄTTAR SUPERBRA och är sjukt gott!!! :D ;D ;D Annars tycker jag om att testa mig fram; med grönt och protein som bas; men INTE vara rädd för nyttigt fett... som sagt om du lägger in mägderna av livsmedlena i matdagboken så kan du ju se i diagramet hur det fördelas mellan fett, protein o kolhydraterna... SÅ det är ju rätt enkelt att få till det om man bara drar ner lite på kolhydraterna! INTE struntar i dem totalt men drar ner lite och äter kanske hälften av det man brukar göra av just kolhydrater... DÅ torde fördelningen landa på ca 33 %; det gjorde den för mig har jag märkt! LYCKA TILL nu under den kommande veckan tjejer!!! Och ja; jag tittar in här men bara kvällstid typ; när jag är färdig med pluggandet varje dag ;D - vad gullig du är som skriver att du saknat mig jessiejoe; *ler*!!! KRAMAR!!!

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    10 januari 2010 22:43

Hej igen! Nu har jag slappat lite vid tv:n och kikat på Wallander - åh vad jag verkligen ÄLSKAR svenska polisserier! beck, Wallander, Johan falk... vi är bra på sånt, är vi svenskar inte det? jag har vägt och mätt mig! Inga stora framgångar tyvärr.. men ändock... -0,2 på vågen... -0,3 på kroppsfett... +0,2 på vatten (JÄTTEBRA för jag ligger inte ens med på "listan" över vad som är normalt eller undervärde!) -1cm i midjan.. 0 förändring på stuss.. Trots detta "bakslag" så ska jag fortsätta och träna ännu hårdare denna veckan! VÄLDIGT dumt av mig att Straffa mig själv med en äppelpaj med vaniljsås ikväll... ajaj.. Nya tag imorgon bitti med en joggingrunda (I nya fina rosa understället) och ett styrkepass Natti natt!

• Mycket engagerad
    134 inlägg
    11 januari 2010 08:47

Hej på er, Det verkar ändå flyta på rätt bra för de flesta, kul! För att svara på Anys fråga, så har jag klarat 6 av veckans 7 dagar utan ostmackor! Samma antal som jag uppfyllt målen med frukt till frukost och minst 15 minuters träning. Känns bra! Jag kör samma fyra småutmaningar en vecka till, förhoppnigsvis är det dags att höja ribban sedan. Känner mig jätteigång idag och sitter på jobbet och ska skriva en massa kloka saker. ;) Ha det bäst!

• Nykomling
    2 inlägg
    11 januari 2010 11:40

OK vilken bra utmaning! Det är precis det jagbehöver. Att äta regelbundet. Sitter ofta på jobbet och vill "jobba klart" innan jag åker hem på lunch...Då kan klockan bli framåt 14.00 och jag är vrålhungrig..."Snattar" kakor iute i fikarummet för att klara mig tills jag kommer hem ;) Bättre att ta med lunchlåda och frukt ju. Ska klara av att äta: Frukost 07.00 Mellis: 10.00 Lunch: 12.00 Mellis: 15.00 Middag: 18.00 För att lyckas med det så ska jag ladda upp med en fruktskål på jobbet samt att alltid ta med matlåda/eller åka hem och äta senast 12.00 Med start idag så jag åker hem nu!

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    11 januari 2010 22:00

Svemelia, Välkommen till gänget! tänkte på en sak bara när jag läste din planering... du borde lägga mellanmål 1 lite tidigare... mellan 9-9.30 för att få liiite bättre balans mellan mellisen och lunchen sen... annars ser det ju toppen ut! Önskar dig all lycka! hur äter du för övrigt? vad för mat och mellis? Bantaren: jag tycker att du äter lite fel... en halv baguette till lunch... nja.. inte om du vill se resultat tycker jag... vad var det för baguette? ät mat! det är mitt tips! och du borde inte äta 1 bar till frukost... ät riktigt! bar kan du ta till mellanmål, men inte istället för måltider... kommer gärna med lite tips (och de andra också tror jag säkert) om du vill! Idag har jag varit dundertrött (som jag alltid är på måndagar just), jag behöver få helg! det får jag aldrig eftersom jag alltid alltid jobbar 6dagar/vecka... inte så roligt faktiskt.. så det blev ingen joggingrunda idag... ätit otroligt bra idag, mycket mycket nöjd, trots att middagen blev för sen men detta p.g.a. att jag tränade EFTER jobbet, också där stolt att jag tog mig den tiden istället för att balla ur och "ta det imorgon" som det lätt kan bli... Hoppade hopprep i 15 min, ute i kylan! Vi kom på att jag inte kan hoppa inne för att det är för trångt... men te funkar ju toppen! frisk luft på köpet! och GUD vad det var jobbigt! Hua! men det ska nog funka ju mer jag gör det! nannerl: du är så toppenduktig bruden! fortsätt och du kommer att bli sååå stolt över dig själv och resultaten! Ses imorgon! natti natt!

• På gång
    24 inlägg
    11 januari 2010 22:35

Det är ju inte lätt att äta regelbundet när man jobbar olika tider och även sedan när man är ledig.. :/