icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

UTMANING 2010; Ät regelbundet!

Engagerad
69 inlägg
1 januari 2010 19:20

Hej. Jag har bestämt mig för en utmaning 2010; att äta regelbundet & skippa chokladen eftersom den gör att jag ofta hamnar snett i mina annars goda matvanor; dvs mitt regelbundna käkande! Vill Du hänga på & peppa varandra med regelbundet käkande 2010 i denna tråd? Gör då enligt följande; 1) Välj en egen utmaning som du kommer hjälpa dig att äta mer regelbundet... 2) SEN köööör vi!!!! :D

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    22 januari 2010 08:01

Maria! Gud vad du är duktig! att bryta mitt i ett beteende, att när man äter tänker "nej du, nu äter jag detta istället" är det mest svåra! supernöjd över vad du gör mot dig själv! sträck på dig!Hollunge: jag sitter och funderar över ditt mail och jag ska skriva ihop lite bra, hör av mig på mailen under  helgen eller början av nästa vecka, hoppas det är okey? bra där med joggingrundan, men då är det destomer viktigt att du äter ordentligt.. men det vet du ju! :) Hur går det för mig då?ja.. varit slarvig att skriva i matdagboken och regga mina måltider, jag har haft fuöl fokus på att äta så bra som möjligt.. tyvärr inte 5ggr /dag men nyttigt utav bara......Gröt som vanligt till frukost, 1 grov macka rågbröd på surdeg till mellanmål, frukt, ekologiskt rött te, och så har jag satsat att äta en senare lunch, när jag kommer till jobbet, då har jag gjort sallad hemma, de senaste 2 dagarna med skaldjur, och sen när jag kommit hem ätit typ fruktsallad och keso, satsa på så mycket proteiner som möjligt.... eller som igår gjorde jag pannbiff (från grunden)  och jag åt 1 liten potatis och kött och sås och massa rivna morötter... vägde mig i måndags och vägde lite för mycket, men då hade jag ju också smällt i mig allt jag inte skulle, vägde mig igen i förrgår och hade gått ner igen.. skönt.. ingen träning just nu, vill ta det lite lugnt och fokusera på maten nu, känner att det kan bli rörigt annars och att jag faller...  små små små steg mina damer... kommer ni ihåg?Lycka till och underbar helg på er!

• Mycket engagerad
    380 inlägg
    22 januari 2010 22:30

Tessiejoe: Ja, jag vet ju hur viktigt det är att äta rätt, tyvärr är det bara så svååårt. Fast det är ju det vi alla har problem med här, var och en på sitt sätt. Ja, det går bra att du hör av dig under helgen eller i början på veckan.

Är det nån som kan förklara skillnaden mellan keso och kesella för mig? Vad är det för något och är det nyttigt eller "bara" ok att äta? Vilket är godast? Har provat keso men tyckte inte det var någon höjdare. Funderar dock på om det är så pass nyttigt så att man skulle försöka lära sig att tycka om det. "Hur" äter man det? Dvs naturelt som det är eller blandar man det i något, omellett/sallader?

Har trots mycket bråk hemma lyckats att äta hyfsat regelbundet, men tror inte att jag har kommit upp i rätt kalorier. Så fort jag har fått lönen så ska jag skaffa mig en bra våg och börja lägga in allting. Blir mycket lättare att lägga in allt när man kan väga det innan.

Ha det bra och kämpa bra! Peppkramar till oss alla!

• Engagerad
    69 inlägg
    23 januari 2010 16:38

Hej tjejer! Jag måste bara meddela att jag lämnar denna tråd. Jag vill er alla väl och hoppas att ni lyckas med era mål! Jag har hittat personer som jag har klickat med i en annan tråd men det betyder inte att jag inte gillar er! Ge aldrig upp damer utan kämpa på så lossnar det tillslut! :D

//Mvh Anny.

• Mycket engagerad
    380 inlägg
    25 januari 2010 21:28

Har vi alla tappat motivationen här? Har inte varit mycket aktivitet här dom sista dagarna tyvärr. Jag kämpar fortfarande och jag känner faktiskt att jag börjar komma på rätt spår riktigt, för tänket är med mig hela tiden. Fast visst "förlorar" jag då och då och äter sånt jag inte borde. Är dock stolt över mig själv för jag har faktiskt lyckats till 90% att verkligen äta regelbundet, så det kommer jag fortsätta att jobba med så att det verkligen sitter.

Hoppas här blir lite "aktivitet" igen för det peppar en, dessutom skulle jag gärna vilja få reda på skillnaden mellan keso och kesella (i värsta fall får jag väl skapa en ny tråd om det).

Peppkramar till er alla, men speciellt till bantaren som inte verkar till att må bra just nu.

• Veteran
    1881 inlägg
    25 januari 2010 23:39

Om du vill veta mer om keso och kesella så kika in på arla.se

Bägge är olika typer av färskost men kesella är slät och krämig till skillnad mot den gryniga keson. Vet inte vad du menar med "nyttigast" det beror ju helt på hur du vill äta. Generellt sett är bägge dock fettsnåla samt mer proteinrika än tex youghurt.

Kesella säljs oxå under namnet kvarg, och bla Lidl säljer en smaksatt variant som är väldigt god men kanske inte så nyttig ur viktminsknings synpunkt.

• Mycket engagerad
    380 inlägg
    26 januari 2010 12:15

Tack för svaret! Ska absolut kolla in på arla.

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    28 januari 2010 12:22

Hallå brudar!hur mår ni? hur har helgen och denna vecka varit?jag har haft det KATASTOF! Blev otroligt deppig och då slinker det i lite onyttigheter men jag har kommit till en vändpunkt i mitt tänk, visst faller jag tillbaka i det gamla ibland, men jag märker att jag ort kommer upp i det nya bra som vi skapat här, DET är något jag är riktigt stolt över..istället för hur det var förr att man 2 dagar klarade av att äta bra och sen var tillbaka i det gamla... nu är det tvärt om... 1-2 dagar i det gamla och sen tillbaka i det bra och nya... framsteg! någon som känner likande!?Synd att Anny ska lämna oss.. jag tänker stanna och vilka stannar med mig?Keso ja... jag kan äta keso direkt ur burken, jag älskar det! sedan kan jag blanda i lite skivad banan ibland. för mig är banan ganska mäkigt men tillsammans med keso blir det mildare.  jag äter den mycket som den är, men blanda frukt i den det är nog ett av de vanligaste man gör... jag tror att man kan lära sig att äta saker, så länge man inte kräks av det från första början, om man vet att det är bra för en och vad den kan göra med din kropp...  spec efter träning...nu ska jag ta och maila er brudar lite kostråd, hoppas vi hörs snart igen! Kram

• Mycket engagerad
    380 inlägg
    28 januari 2010 12:28

Jag tänker stanna kvar här. Tänker även försöka vara lite mer aktiv här, både i forumet och på att blogga.

Ja, jag har osså börjat få nytt tänk. Häromdagen så bestämde vi att vi skulle (trots allt) ha lite gott till kaffe här hemma och när jag sen stod i affären och skulle välja så kom jag på mig med att stå och fundera på vad som var minst onyttigt. Tänkte först ta chips men kände "näää, det är faktiskt inte så gott", Blev helt chockad över min egen tanke! Ja, jag tror osså (rättare sagt vet) att man kan lära sig att tycka om saker som man inte har gjort innan, har ju själv lärt mig (och tycka om) havregrynsgröt, dessutom så kan jag numera även äta den utan sylt!

• Mycket engagerad
    380 inlägg
    28 januari 2010 16:16

Vill bara berätta att jag är stolt över mig själv! Har precis varit och handlat på stormarknaden och jag lyckades med det stora konstycket att inte köpa något "litet" choklad ej heller stannade jag och fikade få esressohouse. Det luktade såååå gott när jag gick förbi men jag klarade att motstå frestelsen. Fast det dröjer nog innan jag utsätter mig för den igen, det får bli till att handla på Willys här hemma, inte så mycket som lockar så starkt där, "bara" chokladen isf.

Hur går det för er andra? Peppkramar till er!

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    29 januari 2010 11:36

Du är så HIMLA duktig gumman! pepp pepp pepp till dig! du är världsbäst!Själv har jag börjat styra upp denna vecka som började mindre bra, en hel del mackor, men nu är vi tillbaka igen! Dock inte jätteduktig på att äta så ofta som jag borde när jag är hemma.. det går lättare att klämma in det på jobbet, trots att det aldrig är lugn och ro där...  men det är bra, det brukar vara tvärt om!Nästa vecka blir jag själv då sambon åker till Kina på tjänsteresa, då får jag klara mig själv och jag ska laga mat och vara duktig, har inte råd att köpa hem någon take away så det är bara att gilla läget.. och bakelser kan man INTE äta till middag :)Nu ska jag jobba lite, kram så länge!