icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

UTMANING 2010; Ät regelbundet!

Engagerad
69 inlägg
1 januari 2010 19:20

Hej. Jag har bestämt mig för en utmaning 2010; att äta regelbundet & skippa chokladen eftersom den gör att jag ofta hamnar snett i mina annars goda matvanor; dvs mitt regelbundna käkande! Vill Du hänga på & peppa varandra med regelbundet käkande 2010 i denna tråd? Gör då enligt följande; 1) Välj en egen utmaning som du kommer hjälpa dig att äta mer regelbundet... 2) SEN köööör vi!!!! :D

• Nykomling
    2 inlägg
    29 januari 2010 12:40

@hollunge: Kesella är min räddning!! Det är en helt underbar och mkt användbar färskost. Den är inte så god att äta som den är (som du redan märkt....), men du kan röra ihop den med t.ex. lite joghurt (då blir den inte lika sträv) och örter som du gillar, så har du en god variant av färskost. Du kan också ha i små tärningar av inlagd gurka och t.ex vitlök, gräslök, vad som  hellst. Men du kan också ha den söt. Några matskedar kesella 1% och en tesked marmelad är utmärkt som efterrätt, eller till frukost, när helst jag är sugen och hungrig. Det mättar nämligen otroligt bra till priset av nästan inga kalorier alls! Jag uppmuntrar dig att fortsätta testa kesella, du kanske kommer ääääälska det!! Keso är också bra, men inte lika mångsidig (och lite mer kalorier om vi ska vara noga!)

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    30 januari 2010 17:06

Hej tjejer! (har vi verkligen inga killar i denna tråd? VISA ATT NI OCKSÅ FINNS!)hur är helgen so far? Här är det lite för onyttigt och lite snacks, dock inget "tvångsätande" som det brukar kunna vara, vilket är skönt! Vi firar 1 år io helgen jag och min sambo och vi lyxar till oss lite, s+å det fårvara okey.vecvkan som kommer jag har sådan motivation till att tokmotionera! har inte rörrt på¨mig ett tag nu av olika andledningar och men nu KRYPER det i hela kroppen igen.. spec efter att ha varit och shoppat kläder till patrik och man har råkat sett sig själv i spegeln... HUA! Tur att patrik älskar mig som jag är och för den jag är och nte för hur jag ser ut, för då skulle han göra slut om några månader när magen och det överflödiga rasar av mig! hihi.Lämna mig gärna en lägesrapport!  (Låter nästan som att Jag tagit över denna sida... :)Kram!

• Mycket engagerad
    380 inlägg
    30 januari 2010 18:47

Tessiejoe: för mig gör det inget om du har "tagit över" sidan, tror att varje sida måste ha en "ledare" för att verkligen hållas igång (och jag är inte ledartypen).

Helgen så här långt har bestått av äta, äta och åter igen äta. Tyvärr inte så nyttigt som jag borde (för mycket vitt bröd), men det har iaf varit riktig mat och inte en massa kakor och godis. Dessutom så har jag varit duktig och ätit mycket sallad osså. :)

Motionen har det inte hunnits med så mycket, ska dock gå en runda med vovven nu. Ska försöka bli färdig till att komma ut på en långrunda med vovven i morgon (hoppas att det inte blåser).

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    30 januari 2010 20:32

bar jobbat där bruden... du är medveten om att du äter fel, och det är ett stort steg, sen att du hållit dig borta ifrån godiset är jättebra,  och det är i huvudsaken bra att du äter ofta, du håller magen igång och det kan hjälpa till mycket.det finns alltid nya tag att ta, och du är helt inne på rätt spår, det är toppen!lek med hunden! spring ikapp, det blir intervallträning för dig också och hunden blir nöjd..  du får upp flåset...  det är något jag saknar med min hund (avliden sedan snart 2 år), han blev dock väldigt väldigt trött senaste åren så det gick inte så bra att leka med honom men när han var pigg och man började leka så kunde jag knappt sluta för att man hade en otroligt bra träningskompis, att se glädjen hos hunden som älskar att springa, vända tillbaka och spec i lite hög snö, det är toppen toppen för oss människor också..nu ska jag ta lördagkväll med ett glas vin...kram!

• Mycket engagerad
    136 inlägg

bra jobbat där bruden... du är medveten om att du äter fel, och det är ett stort steg, sen att du hållit dig borta ifrån godiset är jättebra,  och det är i huvudsaken bra att du äter ofta, du håller magen igång och det kan hjälpa till mycket.det finns alltid nya tag att ta, och du är helt inne på rätt spår, det är toppen!lek med hunden! spring ikapp, det blir intervallträning för dig också och hunden blir nöjd..  du får upp flåset...  det är något jag saknar med min hund (avliden sedan snart 2 år), han blev dock väldigt väldigt trött senaste åren så det gick inte så bra att leka med honom men när han var pigg och man började leka så kunde jag knappt sluta för att man hade en otroligt bra träningskompis, att se glädjen hos hunden som älskar att springa, vända tillbaka och spec i lite hög snö, det är toppen toppen för oss människor också..nu ska jag ta lördagkväll med ett glas vin...kram!

• Mycket engagerad
    136 inlägg

Oj.. skulle inte vara 2 inlägg... sorry

• Mycket engagerad
    380 inlägg
    30 januari 2010 22:43

Visst är det toppen att springa och busa med vovven, synd bara att jag inte kan släppa honom lös (sticker iväg från mig). Fast jag tror jag ska ta mig tvärs över "stan" till hundklubben i morgon. Den är inhängnad så där kan jag släppa honom. En boll och lite godbitar till honom ska med, så kan vi både ha skoj och träna lite lydnad samtidigt. Hoppas bara att det inte är så kallt i morgon, -14 (som det är nu) är för kallt för att vara ute länge i, iaf när det blåser samtidig.

Matmässigt så har det ju blivit fel idag, men i morgon så blir det ordning och reda igen. Är motiverad som aldrig förr. Är så fokuserad på att lägga om min livsstil att tankarna om att äta rätt alltid snurrar i huvudet, dock har jag inte dåligt samvete för att ha ätit för mycket idag. Man måste unna sig det nån gång ibland, nu ska jag hålla "rätta vägen" tills nästa kalas som blir i slutet av feb.

Hoppas att det går bra för er andra. Peppkramar till oss alla här på mdb!

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    1 februari 2010 21:48

Hallå där! är det bara jag och Hollunge som är aktiva här nuförtiden? bantaren vet jag inte längre finns kvar på denna sidan, hon finns nuvera hos netdoktor hon heter bantar_kvinnan där.Idag skylle jag upp och träna men orkade inte kliva ur sängen, så jag klev upp aldeless för sent och åkte nästan direkt till jobbet, på vägen hem var jag nästan påväg till McDonalds för att köpa hem mat.. men kom på att jag skulle hema och träna iställetsagt och gjort, jag har sedan förra julen haft ett pilateskitt liggande med matta och gummiband samt en dvd med 2 olika program, så jag körde det och det blev dryga 1 timmes träning, väldigt mycket mage och rygg.Imorgon ska jag ge mig själv den bästa födelsedagspresenten någonsinn - ett REJÄLT träningspass (siktar på ca 2 timmar) med en TOTAL genomgång av hela kroppen tills jag nästan dör... någon annan som tittar på biggest looser på 5:an? Dom motiverar mig otroligt med deras last chans to training där dom totalt tar ut sig och vilka resultat sedan! ska köra ett likande upplägg ett tag (det är tanken) och kolla läget lite... Kram på er!

• Mycket engagerad
    380 inlägg
    1 februari 2010 23:50

Jag saknar osså att här inte är fler aktiva! Hoppas dom kommer tillbaka, eller att här kommer in nya!

Idag har det återigen blivit fel med maten, fast inte så många kalorier för mycket som jag trodde. Min man fick jobba över och kom inte hem förrän vid sex-halv sju, då var det meningen att vi skulle äta middag och hinna fika lite (läs dricka kaffe) innan jag skulle iväg till jobbet ca kvart över åtta. Trötta som vi var (jag är alltid trött första dagen på ett pass) och med tidspressen så bestämde vi oss för McDonalds. Helt fel när man vill gå ner i vikt, men ibland blir det bara så ändå.

För övrig har dagen varit bra, dottern kom upp och kom i tid (!) till skolan utan tjat och gnäll (gissa om hon fick beröm!), jag kom ut en runda med vovven (inte bara en liten kisserunda) och vi hann sitta ner och prata lite vid kaffet.

Ja, jag tycker osså om att titta på biggest looser, tyvärr så brukar jag sällan ha tid att titta just då. Ibland funderar jag på om jag skulle anmäla mig till nåt sånt, för jag behöver verkligen någon som "puttar" igång mig. Hade vi haft bättre plats så skulle jag skaffat mig en motionscykel för den hade jag verkligen använt (älskar ju att cykla), men när man bor 3 st i en trea och är lite av en hamster alla tre så blir det inte plats över. Fast jag får väl bara komma igång med steppmaskinen, den är ju inte så tokig den heller.

Peppkramar på er alla!

• Mycket engagerad
    136 inlägg
    3 februari 2010 22:04

hej alla!hur mår ni? vad gör ni? hur går det?Igår hade jag min födelsedag och jag gjorde något som jag aldrig gjort förr, jag unnade mig den bästa födelsedagen någonsinn!Klev upp vettig tid, sprang ute i höga snön ca 10 min och sedan mördade jag mina armar, tyvärr blev det inget 2 timmars pass men ca 40 min allt som allt och det var nog!Lallar man bara omkring och tränar lite så krävs det mycket mer tid, men gör man något riktigt intensivt en kortare sund så räcker det med 15-30 min! Det viktiga är att göra NÅGOT!Jag gjorde mig en omelett med en massa gul och röd lök, och en massa vatten till.jag åkte till fiskhandlaren och köpa mig 460gr räkor  och ett STORT ben av en kungskrabba, sen till jobbet, åt 2 mandariner, jobbade och fick lite kramar av några trevliga kunder, sen åkte jag hem, gjorde mysigt med mina skaldjur, skar upp 1 baguette och satt och snaskade i flera timmar!det var så gott och jag kände mig överlycklig! Istället för att unna sig semla eller den där överbliva tårtlängden på jobbet eller de Napoleon-bakelserna som jag ÄLSKAR så gjorde jag min 24 födelsedag till den nyttigaste någonsin!Stort Pepp till mig :)Att falla för att åka till Donken händer mig också... Senast idag... men man kan styra upp dagen trots att man varit där och nallat i skåpet eller ätit något man kanske inte borde ha ätit...Till skillnad från förr så kan jag nu äta något dålig och styra upp det samma dag, förr så hade jag fortsatt äta dåligt  och Börjat på måndag igen... Hur är det för er?DET är ett stort framsteg jag har gjort och det känns UNDERBART!Idag blev det en knasig idag, ingen frukost utan en lunch bestående av fläskytterfillé & pasta med kantarellsås (MYCKET dåliga Kolhydrater) sen åkte jag till skomakaren och kollade lite efter skor i diverse butiker då mina gått sönder...  Sen tog jag mig in på Donken för att köpa 3 cheesbugare för att åka till jobbet och äta dom. jobbade och väl hemma gjorde jag mig stolt igen. trots att jag ville se både Biggest looser och lyxfällan på TV så gav jag mig ut i snön (som blivit 20-30 DJUPARE tills idag ifrån igår) och sprang av bara 17... Skulle runda fotbollsmålet 3ggr hade jag satt upp som bestämmelse så när jag gjort mina 3 rundor kände jag att jag klarar mer! Så jag rundade fotbollsmålet 3 ggr till! jag orkade 3ggr så mycket som jag trodde! DET var OTROLIGT underbart!sen in i värmen och körde utfall (vilket jag har haft svårt för förr p.g.a. dåliga knän) men idag gick det EXEMPLARISKT bra så det betyder att jag även där blivit mycket starkare då jag klarade 15ggr x 2 set idag, båda benen när jag tidigare har klarar det på ena benet då det andra knät har vikit sig och inte orkat hållit uppe... STOLT över det! sen blev det benhävningar och sen hästsparkar.kort pass med hög puls och många och intensiva reps. UNDERBART!Sen blev det mat, samma som lunchen, nu ska jag ta och hoppa i duschen och sen sängen, lär sova gott ikväll och hoppas att benen bär mig imorgon också :)Det känns som att de hamburgarna har försvunnit.. ven om man inte ska äta det varje dag så får man IBLAND staffa sin kropp med skräp, vi lever förhoppningsvis mycket sundare idag än vad vi gjorde för några månader/veckor sedan..Kram!