Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!
Veteran
1732 inlägg
Vad kul ändå att vi är några som kämpar på! Här har det inte alls gått bra dom sista 1 och ½ veckorna. Har tappat focus både på mat och motion. Är hemma med minsta sonen som är sjuk. Blir inte samma sak varken med mat eller motion då. På fredag har jag vägdag och vill i alla fall inte ha gått upp något! Nu är det ju inte långt till jul och massor av kalas framåt, så det känns jobbigare, tror inte att jag kommer gå ner något mer till jul men vill som sagt inte tappa det här och gå upp en massor. Har satt som mål nu att jag ska vara klar till påsk och dit är det ju lääääääänge eller hur? Pepp till er alla som kämpar och vi gör ett sista ryck nu till jul!!!
Japp klart vi kör ett sista ryck innan jul sedan tycker jag att vi kämpar på här i tråden, eller vad säger ni? Vi kan starta en ny så kan vi ha nya mål till Påsk, vad säger ni? Jag äter okej tycker jag, har tillfört fisk och skaldjur i kosten men ännu inget kött eller ägg. Jag bakar och fixar julgodis men jag äter inget av det för jag har fixat nyttigt julgodis till mig som jag äter när jag får cravings, bra va? Jag tränar på som vanligt 6 dar / veckan men denna vecka bli det bara 5 för vi ska på en minisemester :) Kram kram alla och kämpa på!
Dessa små godingar har jag precis gjort; Lakrits- och chokladkolafudge 2 dl vispgrädde 1 3/4 dl mörkt muscovadosocker 2 dl glykos 2 msk kakao av god kvalitet 100 g mörk choklad 70% 100 g mjukt smör 1 msk lakritspulver Koka grädde, muscovadosocker och glykos till 116 grader i en tjockbottnad kastrull. Viktigt att använda en socker eller elektronisk stektermometer. När temperaturen närmar sig 112 grader, får man ta det försiktigt och kan sänka värmen lite eftersom det sedan går väldigt fort att komma upp till 116. När temperaturen har nått 116 grader; ta av från värmen, tillsätt choklad, kakao och lakritspulver på en gång och vispa ut detta i grädden. Tillsätt smöret i klickar i flera omgångar. Klä en brödform med kant (cirka 10 x 20 cm) med plastfolie i botten och häll i fudgeblandningen. Täck med lite plastfilm och låt svalna och stelna i rumstemperatur. Skär upp fudgen i små munsbitar.
Tack för receptet det ska jag prova men vad är muscovadosocker? Kolhydrater?
Anza, japp alldeles för mycket kolhydrater, jag gjorde dessa till resten av familjen. Jag äter mina hälso julgodisar istället. Äter varken socker eller gluten. Dessa underbara vörtbröd bakade jag tiiiiidigt i morse Färdigt på: 3h 5 min Ingredienser Till 2 vörtbröd: 50 g färsk jäst 3 dl porter 2.5 dl julöl 50 g smör 0.5 dl raposolja 1 dl mörk brödsirap 0.5 msk malen pomerans 1.5 msk malen ingefära 1 msk malen nejlika 0.5 msk malen kardemumma 1 msk salt 13.5 dl rågsikt 3 dl russin Gör så här 1. Lös upp jästen i en bunke med porter, julöl, olja och sirap. 2. Smält smöret tillsammans med kryddor och salt. Låt svalna något innan det blandas i degvätskan. 3. Blanda i lite mjöl i taget och arbeta degen långsamt i maskin tills den är mjuk och elastisk. 4. Jäs degen i bunken till dubbel storlek. 5. Sätt ugnen på 175 grader varmluft. 6. Forma till limpor och jäs under duk i ytterligare cirka 1 timme. 7. Grädda vörtbrödet i cirka 50 minuter och sänk värmen till 150 grader efter 15 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.
Låter jättebra med att göra en ny till påsk senare! Man bli tji riktigt peppa av de här trådarna! Skulle nog inte fungera så bra för mig med att ha nyttigt godis tyvärr... Jag tror nämligen att jag har något slags matberoende för jag kan bara äta allt eller inget så att säga. Antingen är det 200 grams chokladkaka och läsk och lösgodis eller ingenting alls. Jag kan inte bli nöjd!
Ja jag har inte nått mitt mål. Så jag hänger på till påsk.
Har ni klarat av att stå emot Lucia frestelserna? Det har i alla del inte jag. Så ikväll blir det en core pass och kanske lite löpning efter!
Vad kul att det är flera som vill fortsätta till påsk! Jag har klarat av Lucia frestelserna i dag för jag har sovit hela dagen än så länge, har jobbat i natt och har en kvar. Ska på luciafirande i skolan med min minsta i kväll och då serveras det glögg och pepparkaka och barnen har gjort eget julgodis och lite annat som dom säljer. I morgon är det vägning och det står nog ganska still den här veckan också, har varit så dålig på att föra in maten i matdagboken sista veckorna. Är i alla fall glad att jag inte har gått upp något! Ska ut och gå en sväng med hunden men det är svinkallt ute, i morse när jag gick var det 21 minusgrader och nu är det 15 minusgrader. Usch lite för kallt för min smak!! Pepp till er alla!!
Jag väger mig också numera på fredagarna. Idag har jag shoppat kläder, fick gå ner en stl i jeansen, kul kul. Bott på hotell inatt och jag har INTE fuskat. Ätit gott, middagen blev en skaldjurssallad med vatten till och imorse åt jag sallad till frukost med rökt lax och till efterrätt färsk ananas och apelsin, honungsvatten till för jag har ont i halsen, tyvärr. Ingen träning sålänge halsen bråkar. Middagen består av ugnsrostade grönsaker och lite halloumi. Ska verkligen INTE gå upp ett gram i jul!!! Ska försöka hålla mig till det nyttiga godiset. Det blir också träning för min del heeela julen, skönt! Krampepp på er alla!