icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Över 100

Utmärkt medlem
933 inlägg
3 januari 2016 12:56

Tillbaka efter alltför lång frånvaro. Inte "vågat" väga mig, insett arrangemang vikten måste vara enorm.....Nu är det gjort, jag väger idag 105,1 kg och det känns otroligt främmande. Inte för att det inte märks eller känns, inga kläder passar, funkar inte att köpa kläder i vanlig affär eller på vanlig avdelning. Konditionen är obefintlig och övrig ork och lust densamma. Fysisk smärta i ben, fötter, rygg och för att inte tala om den psykiska smärtan. Ju större jag blivit desto mer har jag minskat som person. Jag som den person jag varit den personlighet jag egentligen är, förminskas för varje dag. Livslusten liksom pyser ut ur kroppen och fylls av ett allt större tomrum, en ledsamhet och förtvivlan. Har jag kanske nått min egen gräns nu, min mentala botten? Är det nu det bara kan bli bättre? JA JA JA, så måste det vara! Vem bestämmer om inte jag själv, så det gör jag nu! Ni andra som av någon otroligt dum anledning också kommit på andra sidan 100-sträcket, nu hjälps vi åt att som första mål bli Tvåsiffrigt, eller hur? All stöd och kärlek till er som behöver, nu kämpar vi!

• Veteran
    8081 inlägg
    5 februari 2016 19:58

Nu har jag bokat KBT-programmet Kom-i-form från Livanda. Om inte annat håller et mig kanske sysselsatt så att jag inte äter hela tiden.. 

• Veteran
    8081 inlägg
    5 februari 2016 22:04

Jag griper efter halmstrån nu. Har börjat fylla i lite formulär, men tar resten i morgon då jag även ska väga mig! Det senaste dagarna har varit hemska och även nätterna!

Nu kryper jag till sängs med senaste Milenniumboken. Hade reserverat den på biblioteket och fick hämta den idag.

I morgon blir det veckohandling. Har grovplanerat veckan som vanligt, men ska lägga till detaljer som mellanmål och kvällsfika i morgon. Det är främst kvällarna jag stupar på.

Hoppas på en promenad i morgon +1grad och lätt bris verkar bra på em, fast det ska komma en del snö på fm, men då får jag gå efter bussgatan där plogas det alltid.

God natt kamrater

• Utmärkt medlem
    933 inlägg
    6 februari 2016 11:38

Trevlig helg alla! Jag kämpar också mycket nu. Många "snedsteg" denna veckan. Varje dag är en kamp.

• På gång
    44 inlägg
    6 februari 2016 13:05

Det är i alla fall skönt att veta att det förekommer snedsteg även hos andra, man är ju hårdast mot sig själv. Min tidigare historia kring att försöka avstå onyttigheter/äta fel har ofta resulterat i att känna att loppet är kört och hamna i gamla hjulspår..tycka att man kan starta om en annan gång och sedna går tiden. Jag är ju en väldigt levnadsglad och pigg typ oavsett min övervikt, så jag oftast inte sett så mycket bekymmer med att jag är stor och därmed inte haft så stor motivation. Men såklart har jag en lista med flera viktiga anledningar att gå ner i vikt - den listan tänkte jag titta på varje dag from nu. Nu ska jag vända ev. kommande snedstegen till styrka att fortsätta! 

Trevlig helg på er alla!

• Veteran
    8081 inlägg
    6 februari 2016 13:53

Oj, oj Vindla. Du beskriver mig! Felstegen kommer på kvällen..............

Bregott har vi fått sluta med. Sambon tycker inte om det, men gillar Becel av alla konstigheter. Nu har jag övertygat honom om att vi ska testa smör när Becel-lådan är slut. Läste någonstans att man kan ha en liten smörklick framme utan att den rinner iväg. Eftersom vi har normalsaltat smör, så tror jag inte att jag kommer att lockas lika mycket av det som av Bregott, som ju är fruktansvärt gott  Kan gärna ta nyttigt grovt bröd eller hårt bröd med tjockt av Bregott. Men nu är det slut med det!!!!

• Veteran
    8081 inlägg
    8 februari 2016 12:13

Jag håller på att lära mig att jag kan göra val! 

• Fortsätta äta som jag gjort och behålla vikten ELLER
    • Minska intaget och gå ner.

Tänk att det är så enkelt. Praktiserade lite idag på ICA när jag skulle köpa citroner: Ev skulle det bli synd om mig om jag skulle missa bussen och måsta vänta 30 min till nästa, då skulle jag väl kunna unna mig lite naturgodis? Vet att de är minst lika kaloririka som vanligt smågodis. MEN JAG VALDE ATT INTE KÖPA ANNAT ÄN CITRONER OCH HANN MED BUSSEN! jippie!!!!

• På gång
    44 inlägg
    8 februari 2016 22:29

babs2: jag har läst det du skrivit under dagen, men inte hunnit kommentera - däremot har jag tänkt på vad du skrivit i dina 2 alternativ till val och det är så himla rätt! Jag ska tänka på det varje dag yes enkelt, logiskt och peppande!

Vindla: jag har inte heller riktigt ätit helt enligt planerat, har däremot fått i mig bra mycket mindre än det som brukat åka ner under en godtycklig helg smileyså jag försöker att få bukt med ev ångest genom att tänka så... Vad bra att du verkligen känner att kbt:n hjälper dig! Jag har kännt mig en smula utmattad under förra veckan så jag har inte orkat ta tag i att kolla in din kbt-länk. Det är annars något som jag gärna skulle använda mig av - men får vänta något tag till. 

Ni är välkomna att kika in i min blogg om ni vill heart

• Veteran
    8081 inlägg
    10 februari 2016 07:23

Hade trott att jag skulle "ramla" under 100 idag, men icke 100,4. blev det Vissa säger att man går upp lite när man tränar mycket - försöker tänka så. Vet ju att tappet kommer. Äter man mindre och ränar mer ja då går man ner - med tiden.
    Sen vill jag ju inte lämna er trevliga kamrater! Vi gör väl sällskap till tråden Vi som ska under 95" Jag döper om den idag.

• På gång
    44 inlägg
    10 februari 2016 12:36

Attans då, babs2! Men nästa vecka är du bergis nere på 2-siffrigt smiley

Jättekul, men såklart vill jag inte blir ensam kvar här sedan, så jag kommer bli peppad att fortsätta ner mot under 100 fortast möjligt wink

Tack för pepp Vindla, det sista du skriver är så sant, men jag har svårt att sätta fingret på känslan...jag ogillar skarpt att vara tom i magen/hungrig, det är mest den känslan som jag vill få bort när jag ätit tror jagindecision. Däremot är känslan av att vara lätt(are) ganska oslagbar den med!

• Utmärkt medlem
    933 inlägg
    10 februari 2016 12:37

Oj oj vad jag kämpar nu. Skönt att veta att jag inte är ensam. Era beskrivningar är klockrena och de mesta passar in även på mig. Jag är absolut en känsloätare......Det värsta är att ätandet passar in i de flesta känslorna. Det här med att "unna sig", varför ska jag unna mig något som är direkt skadligt för mig??? En belöning som gör att jag inte mår bra.....hur går det ihop???? Lära sig tänka tvärtom är inte lätt. Att jag förtjänar att inte stoppa i mig sådant som jag sedan mår väldigt dåligt av. JAG är värd att må bra! Denna veckan har jag haft ett ytterst liten nedgång men dock ned. Blir nog värre med vägningen på fredag, usch! Försöker förbereda mig på dåligt resultat och att orka gå vidare med nya kraft till nästa vecka. Ha det underbart allihop!